<p>2017<br />
Forensic Excavations Inventory<br />
2017 part 1 and part 2</p>
<p>2017<br />
Forensic Excavations Inventory<br />
2017 part 1 and part 2</p>
<p>2017<br />
Forensic Excavations Inventory<br />
2017 part 1 and part 2</p>
For whatever reason the catalogue states the 3rd prize but my work was in fact awarded the 2nd 2nd place as stated here and elsewhere. Photo: Alexander Pannier <p>2017<br />
Forensic Excavations Inventory<br />
2017 part 1 and part 2</p>
<p>2017<br />
Forensic Excavations Inventory<br />
2017 part 1 and part 2</p>
<p>2017<br />
Forensic Excavations Inventory<br />
2017 part 1 and part 2</p>
<p>2017<br />
Forensic Excavations Inventory<br />
2017 part 1 and part 2</p>
<p>2017<br />
Forensic Excavations Inventory<br />
2017 part 1 and part 2</p>
<p>2017<br />
Forensic Excavations Inventory<br />
2017 part 1 and part 2</p>
<p>2017<br />
Forensic Excavations Inventory<br />
2017 part 1 and part 2</p>
<p>2017<br />
Forensic Excavations Inventory<br />
2017 part 1 and part 2</p>
<p>2017<br />
Forensic Excavations Inventory<br />
2017 part 1 and part 2</p>
<p>2017<br />
Forensic Excavations Inventory<br />
2017 part 1 and part 2</p>
<p>2017<br />
Forensic Excavations Inventory<br />
2017 part 1 and part 2</p>
For latest iteration in 2023 at Dior Photography and Visual Arts Award for Young Talents 2023 at Rencontres d'Arles at LUMA see here

DEUTSCH
Ohne den Armenischen Genozid hätte jener Teil des Familienstammbaums nicht existiert der meine Geburt und ein schwieriges Aufwachsen zur Folge hatte. Mein Projekt ist ein notwendiger Akt der Selbstbehauptung und Emanzipation, und sowohl eine Verarbeitung als auch eine Visualisierung intergenerationeller und persönlicher Traumaerinnerungen.

Ich habe alle Fotos dekonstruiert, die mir von meiner Mutter überlassen worden sind, etwa 150 Fotos. Sie wurden in Bulgarien und Deutschland zwischen 1930 und 2000 aufgenommen. Aus diesen Fotos habe ich hunderte von Objekten, wie Spielzeug, Möbel, Körperteile die zu mir oder Familienmitgliedern gehören, gescannt und dann digital extrahiert. Über jedes Objekt schreibe ich etwas auf, woran es mich erinnert, oder Information über seinen Ursprung oder seine Bedeutung.

Die Arbeit erzählt eine autobiographische Geschichte, die vor meiner Geburt beginnt. Mein eigenes privates Familienfotoarchiv multipliziert sich in eine viel größere Anzahl von Fotos. Die extrahierten Fotoobjekte weisen sowohl auf ihren Inhalt hin und gleichzeitig verkörpern sie, worauf die verweisen. Das Sujet und die Methode sind miteinander verbunden. Meine eigene Sehnsucht und meine Suche nach Anerkennung, Bedeutung und Gerechtigkeit hält diese fragmentierte Autobiographie zusammen.
Seit 2017 habe ich die Objekte in verschiedenen Iterationen inszeniert.


Bitte hier und hier klicken um die neuesten Entwicklungen, die das Projekt genommen hat, zu sehen.


ENGLISH
Without the Armenian genocide the part of the family tree that produced me would not have existed. My project is a necessary act of self-empowerment and emancipation, and both a processing and visualization of inter-generational and personal trauma memory.

I have deconstructed all photos that were left to me by my mother, around 150 photos. They were taken in Bulgaria and Germany between the years 1930 and 2000. From this photo archive I scanned and extracted digitally by hand hundreds of objects, like toys, furniture, body parts that belong to me or family members. About every object I write something down, what it reminds me of or information about its origin or meaning.

This work tells an autobiographical story that begins before my birth. My limited private family photo archive multiplies into a much larger number of photos. The extracted objects become both references to their content and physical embodiments of what they point to. The subject and the artistic method are intertwined. My own longing, and search for recognition, meaning and justice holds together this autobiography in fragments.

Since 2017 I have staged these objects in different iterations.


Please see here and here for the latest developments of the project.


Excerpt from catalog 'Studienpreis 2017'
'Mit Roland Barthes koennte man sagen, dass in dieser Arbeit ein Spiel zwischen 'Punctum' und 'Studium' stattfindet: Je mehr wir der Analyse des in den Bildern Verborgenen zusehen, desto mehr wird uns die Umgebung vertraut und trifft uns im naechsten Bild als Erinnerung. Der im Titel benannte Prozess einer 'totalen Dekonstruktion' dient gleichsam dazu, die vor der gewaltsamen Zerstoerung gerettete familiaere Erinnerung zu bewahren. Exemplarisch wird deutlich, was Erinnerung ist, was kontextualisiert werden kann, aber auch was als Luecke bleibt - und als fortlaufende Ausgrabung eine offene Form erhaelt.'
Clemens v. Wedemeyer, 2018


Exhibition history
2023 Kunstpreis Fotografie (Art Award Photography). Kunstraum Potsdam. Lotto Brandenburg. Potsdam, DE
2023 Dior Photography and Visual Arts Award for Young Talents 2023. Fondation LUMA Arles. Rencontres de la Photographie. Arles, FR
2023 analogueNOW! Photoweekend23. Berlin, DE
2022 To touch At The Edge. KO-OP Art Space. Sofia, BG
2020 Diplom-Rundgang (Graduates Exhibition). Hochschule fuer Grafik und Buchkunst (Academy of Fine Arts). Leipzig, DE
2019 Up in Arms. Kunstraum Kreuzberg/Bethanien and neue Gesellschaft fuer bildende Kunst Berlin nGbK. Berlin, DE
2019 Kunst im Untergrund (Art in the Underground) 2019. neue Gesellschaft fuer bildende Kunst Berlin nGbK. Berlin, DE
2018 Cultural Memory in the Present. Gallery of the Academy of Fine Arts. Leipzig, DE (as Beatrice Peter Schuett)
2017 Studienpreis 2017 of the Freundeskreis Academy of Fine Arts Leipzig (as Beatrice Schuett) (DE)


Awards
2023 Award. (Foerderpreis) Kunstpreis Fotografie (Art Award Photography). Lotto Stiftung/Lotto Foundation Brandenburg. Potsdam, DE
2023 Nominee. Dior Photography and Visual Arts Award for Young Talents 2023. Fondation LUMA Arles and Christian Dior. Paris, FR
2022 Shortlist. Fotohof Calling. Fotohof. Salzburg, AT
2019 Kunst im Untergrund (Art in the Underground) competition winner. neue Gesellschaft fuer bildende Kunst Berlin nGbK. Berlin, DE
2017 Studienpreis 2017 of the Freundeskreis of the Academy of Fine Arts Leipzig (2nd place, as Beatrice Schütt) (DE)


Publications and press
2023 Catalog. Dior Photography and Visual Arts Award for Young Talents 2023. Fondation LUMA Arles and Christian Dior Paris. FR
2023 Artist publication. To touch At The Edge. KO-OP Art Space. Sofia, DE
2022 maybe. Magazine #2. Kalamari Klub. Heidelberg, DE
2020 Kreuzer Leipzig. 09.10.2021. Britt Schlehahn. Den Nachwuchskuenstlern auf der Spur. Leipzig, DE
2020 Photoworks UK. The Museum of Modern Loss. Marissa Chen. Brighton, UK
2020 The Opposite of Innocence is Ignorance: Public Art and Political Engagement. Wendy M. K. Shaw. Berlin, DE
2019 Leipziger Volkszeitung. 16.10.2019. Kunst gegen Waffen Leipzig, DE
2019 Up in Arms. Kunstraum Kreuzberg/Bethanien. neue Gesellschaft fuer bildende Kunst Berlin nGbK. Berlin, DE
2019 Berlin Art Week Magazine. Draft image for Forensic Excavations Inventory 2019 Part 1/Art in the Underground/Kunst im Untergrund 2019. Berlin, DE
2018 Catalog Studienpreis 2017 of the Freundeskreis of the Hochschule fuer Grafik und Buchkunst (Academy of Fine Arts). Leipzig, DE
(as Beatrice Schuett)
2017 Reports about Studienpreis 2017: Kunstforum International, 19.12.2017; Kunstmarkt.com; Leipziger Volkszeitung, 16.11.2017 (as Beatrice Schuett)
2017 Leipziger Volkszeitung. 16.11.2017. Jens Kassner. Ganz frische Spuren


Further links
.Art in the Underground/Kunst im Untergrund
.Up in Arms
.Elaboration on Forensic Excavations Inventory


Sped up demonstration of work process



Notes
Installation views of the exhibition Cultural Memory in the Present, 2017, and the Studienpreis 2017 exhibition. Studienpreis 2017 also shows the timber frame plinth I built in 2015. (Photo: Alexander Pannier).