Text by Clemens von Wedemeyer about my work, exhibited and awarded at the Studienpreis 2017 of the Hochschule fuer Grafik und Buchkunst Leipzig (Academy of Fine Arts Leipzig):
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'Das Projekt 'FORENSIC EXCAVATIONS INVENTORY or: The Total Deconstruction of an Armenian Family', zeigt sich in Bildbearbeitungen, unterschiedlichen Praesentationen und einem geplanten Buch. Die Kuenstlerin untersucht [etwa 100] Bilder aus dem privaten Archiv ihrer Familie, Ueberlebende des Voelkermordes an den Armeniern ab 1915 im damaligen Osmanischen Reich. Die Bilder zeigen Motive aus Osteuropa, besonders private Orte in Sofia und Berlin. Die Bilder aus drei Generationen zeigen zunaechst unspektakulaere Aufnahmen des Familienalltags, dem Weihnachtsfest und anderen Festtagen sowie Portraets.
In einer akribischen Arbeit hat Beatrice P. Schuett die Bilder eingescannt, analysiert und in jedem Bild solche Gegenstaende und Bildbereiche freigestellt, die fuer sie eine Bedeutung haben oder bekommen koennten. Da in einigen Bildern die Gegenstaende halb verdeckt sind, kommt es teils zu abstrakten Formen, die durch das Wissen der Kuenstlerin erweitert werden: Kurze Saetze zu der Verwendung oder Provenienz stehen unter den ausgeschnittenen Formen der Gegenstaende und bringen auf beschreibende, teils auch humorvolle Weise den Hintergrund nach vorne. Hier trifft man auf Objekte, in denen sich der Weg der Familie zeigt: ein Brot aus Bulgarien, ein Weihnachtsbaum aus der DDR, oder ein Teller, der die Reise mitgemacht hat und an allen Orten vorkommt.
Mit Roland Barthes koennte man sagen, dass in dieser Arbeit ein Spiel zwischen 'Punctum' und 'Studium' stattfindet: Je mehr wir der Analyse des in den Bildern Verborgenen zusehen, desto mehr wird uns die Umgebung vertraut und trifft uns im naechsten Bild als Erinnerung. Der im Titel benannte Prozess einer 'totalen Dekonstruktion' dient gleichsam dazu, die vor der gewaltsamen Zerstoerung gerettete familiaere Erinnerung zu bewahren. Exemplarisch wird deutlich, was Erinnerung ist, was kontextualisiert werden kann, aber auch was als Luecke bleibt - und als fortlaufende Ausgrabung eine offene Form erhaelt.'
Clemens v. Wedemeyer, 2018
Automatic translation
'The project 'FORENSIC EXCAVATIONS INVENTORY or: The Total Deconstruction of an Armenian Family', shows itself in image processing, different presentations and a planned book. The artist examines [about 100] images from the private archive of her family, survivors of the genocide of the Armenians beginning in 1915 in the then Ottoman Empire. The pictures show motifs from Eastern Europe, especially private places in Sofia and Berlin. The pictures from three generations show at first unspectacular shots of the family everyday life, the Christmas Christmas and other holidays, as well as portraits.
In a meticulous work Beatrice P. Schuett has scanned the pictures, analyzed them and in each picture she has removed those objects and areas of the picture that have or could have a meaning for her. Since in some pictures the objects are half covered, the result is partly abstract forms, which are extended by the knowledge of the artist: Short sentences about the use or provenance stand under the cut-out forms of the objects and bring the background to the front in a descriptive, sometimes humorous way. Here one encounters objects in which the family's journey is revealed: a loaf of bread from Bulgaria, a Christmas tree from the GDR, or a plate that has made the journey and is found in all places.
With Roland Barthes we could say that in this work there is a play between 'punctum' and 'study': The more we watch the analysis of what is hidden in the images, the more the environment becomes familiar to us and meets us as memory in the next image. The process of a 'total deconstruction', named in the title, serves, as it were, to reassemble the from violent destruction serves to preserve the family memory. Exemplarily, it becomes clear what memory is, what can be contextualized, but also what remains as a gap - and takes on an open form as an ongoing excavation'.
Clemens v. Wedemeyer, 2018
For whatever reason the catalogue states the 3rd prize but my work was in fact awarded the 2nd 2nd place as stated here and elsewhere.Current iteration of the work.