Note: this version is the first real-life iteration of an aesthetic and conceptual study that changes shape and form every time anew.
Low budget scale launch of International Bun during kick-off event of Kunst im Stadtraum - Karl Marx Allee in Karl-Marx-Allee 33 Berlin-Mitte, 10 September 2021.
Projektbeschreibung in DEUTSCH
International Bun changiert zwischen ortsspezifischem künstlerischen Imbissstand, und utopischer globaler Restaurantkette. Mit Methoden der Kulinarik, Literatur, Forschung vor Ort, Gestaltung, Video, Text bringt das Projekt verborgene Geschichte ans Tageslicht, verhandelt Politik und entwickelt zusammen mit Besuchern eine soziale Skulptur. Für jede Version von International Bun entstehen dabei neue Rezepte (buns). Jede Iteration wird ortsspezifisch konzipiert und realisiert. Die Arbeit macht Anleihen bei Themenparks, Fastfood-Ketten und Kinder-Überraschungseiern, um in regionalen “Themenwochen” geopolitische Aspekte als bite-sized soziopolitischen Geschichtsunterricht aufzuarbeiten. Welche Auswirkungen hatte hier jenes Erdbeben, die Aufdeckung einer rechten Terrorgruppe dort, oder das Leugnen eines Völkermords in welchen Bevölkerungsanteilen? Die Menüs, die dabei entstehen, verbinden persönliche Geschichten und Weltgeschichte, und lassen sich im wahrsten Sinne des Wortes verinnerlichen. Der Name “International Bun” leitet sich von gefüllten Backwaren aus unterschiedlichen Mehl- und Teigsorten ab, die auf der ganzen Welt verbreitet sind. In ihren unterschiedlichsten Füllungen lässt sich oft ein Einfluss vom sogenannten Außen, dem vermeintlichen “Anderen“, zeigen...
Diese Version ist die erste reale Iteration einer ästhetischen und konzeptionellen Studie, die jedes Mal aufs Neue Gestalt und Form verändert. Anlässlich dieser Veranstaltung habe ich das Grafikdesign von u.a. Klaus Wittkugel analysiert, das die umliegenden Gebäude am Veranstaltungsort des Kino International dominiert, erfand Rezepte, die auf neu recherchierten politischen Geschichten zwischen Ost und West basieren, und habe Briefe und Geschichten, die mir meine Mutter erzählt hat, verwendet.
Kleine und low budget Version einer früheren Wettbewerbseinreichung im geschlossenen anonymen Wettbewerb Kunst im Stadtraum - Karl Marx Allee
Mit den Kuenstlerinnen Joachim Blank, Karl Heinz Jeron and Sakrowski, Sven Kalden, Michaela Schweiger, Ingeborg Lockemann and Inken Reinert, Peter Behrbohm & Anton Steenbock.
Kuratiert von Susanne Weiß, koordiniert von Hauke Zießler.
Project synopsis in ENGLISH
International Bun oscillates between site-specific artistic food stall and utopian global restaurant chain. Using culinary methods, literature, on-site research, design, video, text, the project brings hidden history to light, negotiates politics and develops a social sculpture together with visitors. New recipes (buns) are created for each version of International Bun. Each iteration is conceived and realized site-specifically. The work borrows from theme parks, fast food chains and Kinder Surprise Eggs to address geopolitical aspects as bite-sized socio-political history lessons in regional “thematic weeks”. What was the impact of the earthquake here, the exposure of a right-wing terrorist group there, or how affects the denial of genocide which parts of the population? The resulting menus combine personal stories and world history and can be internalized in the truest sense of the word. The name “International Bun” is derived from filled baked goods made from different types of flour and dough, which are found all over the world. Their different fillings often show an influence from the so-called outside, the supposed “other”...
This version is the first real-life iteration of an aesthetic and conceptual study that changes shape and form every time anew. On occasion of this event, I analysed graphic design by, among others Klaus Wittkugel, that dominates the surrounding buildings at the event site of the Kino International, invented recipes based on newly resarched political stories between East and West, and used letters, and stories told to me by my mother.
Small scale and low budget iteration of a prior entry in the closed call, anonymous competition Art in Urban Space - Karl Marx Allee
With the artists Joachim Blank, Karl Heinz Jeron and Sakrowski, Sven Kalden, Michaela Schweiger, Ingeborg Lockemann and Inken Reinert, Peter Behrbohm & Anton Steenbock.
Curated by Susanne Weiß, coordinated by Hauke Zießler.
Exhibition history
2022 Workshop International Bun - Recipes as Remedies with Téodora Jeremic. To touch at the Edge. KO-OP Art Space. Sofia, BG
2022 Workshop International Bun - Story as Recipe. Kunstsaaten. Museum Brot und Kunst. Ulm, DE
2021 International Bun - Pop Up Shop!! Guest at Kick Off #2 at Art in Urban Space Berlin 'Karl Marx Allee'. KulturMitte. Berlin, DE
2021 Kunst im Stadtraum Berlin/Art in Urban Space Berlin 'Karl Marx Allee'. Finalist's exhibition. KulturMitte, Berlin Senate. Berlin, DE
2019 Not here, not Now - Infected Memories. Concept publication. With members of expanded cinema. Academy of Fine Arts. Leipzig, DE
Awards
2021 Invited competition in public space with 20 entries. Runner-Up project. Art in Urban Space Berlin 'Karl Marx Allee'. Berlin, DE
Literature list
.Blechschmidt, Manfred: Engel und Bergmann. Weihnachten im Erzgebirge. Husum, 1995
.Carius, Inge. Gebildbrot - Brauchtum im Jahres- und Lebenslauf. Langewiesche-Koenigstein. 1982
.Falkenberg, Karin. Der 'Waffenschmied' in Suhl. Das einzige Japan-Restaurant der DDR. Institut fuer Alltagskultur. 2000
.Frommhold, Erhard. Klaus Wittkugel. Fotografie, Gebrauchsgrafik, Plakat, Ausstellung, Zeichen. VEB Verlag der Kunst. 1979
.Graebner, Werner / Schulz, Joachim (Ed.). Architekturfuehrer DDR. Berlin - Hauptstadt der Deutschen Demokratischen Republik. VEB VErlag fuer Bauwesen. 1974
.Heideck, Christian. Zwischen Ost-West-Handel und Opposition. Die Japanpolitik der DDR 1952-1973. Iudicium Verlag GmbH Muenchen. 2014
.Hogan, David G.: Selling 'em by the Sack. White Castle and the Creation of American Food. New York University Press. 1997
.Rationalisierungs- und Forschunszentrum Gaststaetten, Hotels, Gemeinschaftsverpflegung Berlin (Ed.). Restaurants und Gaststaetten der DDR. Verlag Die Wirtschaft. 1989
.Schaarschmidt, Thomas. Regionalkultur und Diktatur. Boehlau Koeln. 2004
.Tewese, Christin: Die Wahrnehmung der DDR in Japan. München, 2012
.Wanson, Isabelle. Un Saint-Délice. Pain d'épice et Nicolas. Bibliothèque Royale de Belgique. 2002
.'Sachsen in der japanischen Wirtschaftsgeschichtsschreibung'. Naboshige Matsuo. in: Saechsische Heimatblaetter, Heft 3. Dresden, 1974
More relevant literature in the menu, and at this link.
Production notes
.Photos by Lars Preisser, Kunst im Stadtraum, Beatrice Schuett Moumdjian.
.All illustrations done by Lars Preisser. Further production notes in the leaflet above.
.The development of the logo includes references, these include: photos I took in 2018 in Bulgaria on my former childhood street, Atanas Dalchev ulitza, of the Japanese embassy. Of note is the imperial sun symbol, that is very similar to the Arevakhach, the Armenian eternity symbol (in itself a variation of the ancient swastika symbol).
.Book scans by the National Library of Armenia.
.Compare also this work and that work for reference