<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>
<p>2015-16<br />
Farnsworth House Shadow/<br />
Das Private</p>

Installation at Bauhaus-University-Weimar during the 'summaery', student exhibition in Summer 2015.

Consisting of

.a self built book shelf and coffee table
.library of books about architecture, psychology and cybertechnology
.a sculpture Farnsworth House Shadow
.an animation about the private sphere, psychoanalysis, architecture and technology
.zine readers collecting references
.an essay about the private sphere, glass buildings, and the film 'The Conversation' by Francis Ford Coppola


DEUTSCH
Die Form des Objektes basiert auf dem Grundriss des Farnsworth House, gebaut von Mies van der Rohe zwischen 1945 und 1951 in Illinois. Das Farnsworth House schwebt mit einem halben Meter Erhöhung über dem Boden, angeschweisst an zwölf Pfählen, und wirft einen Schatten in dieser Form auf die Erde.“Der Schatten” ist ein Begriff für die im Dunkeln liegenden Anteile der menschlichen Psyche.

Der Paravent ist interaktiv. Man kann ihn in einen Raum oder ein Schwarzes Brett verwandeln, ihn öffnen oder schließen.

Der Psychoanalytiker Carl Jung hat die Schattenmetapher verwendet, um zu erklären, dass je mehr Selbstkenntnis der menschliche Geist verfügt, desto mehr Klarheit und Transparenz wird er erfahren. Umgekehrt, je weniger jemand über seine eigenen Begehren und Motivationen weiss, desto schwärzer der Schatten, beschrieben als eine alternative Version des Ego.

Der objektifizierte Schatten des Farnsworth Hauses ist mein Versuch die Transparenz der Welt zu thematisieren, die Kommunikation aus Glas, in der Form von Fensterglas und Glasfaser, die buchstäblichen und metaphorischen Fenster in das Innen und Außen des Privaten, des Intimen.


ENGLISH
The shape of the object is based on the floorplan of the Farnsworth House, built by Mies van der Rohe between 1945 and 1951 in Illinois. The Farnsworth House is elevated above the ground by about 60cm, welded to twelve stilts, and casts a shadow in this shape on the soil. “The Shadow” is a psychoanalytical term for the parts of the human psyche that are obscured in the dark.

The screen is interactive. One can turn it into shelter, or into a black board, open it up or close it off.

The psychoanalyist Carl Jung has used the shadow metaphor to explain that the more self-awareness the human mind gains the more clarity and transparence it will receive. Contrary, the less one knows about ones desires and motivations, the blacker the Shadow, described as an alternative version of the ego.

The objectified shadow of the Farnsworth House is my attempt to discuss the transparence of the world, of communication in the form of glass, and internet glass cables, of literal and metaphorical windows in- and outside the private, intimate space.


Part of a cycle of video works about the privacy and psychology in relation to architecture, surveillance and technology:


Exhbition
2016 Bone Sweet Bone. Spinner und Weber. Berlin, DE

2015 Summaery. Bauhaus-University. Weimar, DE

notes .Third photo from bottom: Florian Wehking, 2015