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Artist Statement
Based on my ties to the Eurasian continent, West Asia - the so-called “Orient” - I deal with cultural continuities and their ruptures, borrowing from bureaucratic, archaeological, criminological and reconstructive methods. Indigenous and transformed traditions, rituals, natures, technology, architecture, pop culture, folk art and mass culture disintegrate and form condensed toy worlds in my imagination. I work media-reflexively with still and moving image, sculpture, and superimpositioning digital and analog methodologies and materialities, as well as writing. In addition to my archival and literary research, I also visit cultural and natural spaces in person and consider bodily and experiential research a necessary facet of my practice.
My interdisciplinary approach reflects how human culture is an ever-evolving mix of memetic behaviors that emerge from fact, fiction, play, misunderstanding and strategic maneuvering. I often deal with the view of the East, influenced by my own biographical background, and advocate investigating and retelling political and social historical processes through artistic research.
My practice is intersectional; it is informed by my own complex experiences of racialization and marginalization, which permeated my childhood, as well as experiences of systemic violence in various political systems that have been passed down through my family history over generations and which, being unresolved, remain politically charged.
Biography
Exhibited at institutions like nGbK Berlin (2019), MdbK Leipzig (2019 and 2025), LUMA Arles (2023), Kassel Documentary and Video Festival (2018), KO-OP Gallery (2022), Goethe Institut Montréal (2021), Galerie Bernau (2021), Saalbau Neukölln (2022), Škuc Gallery (2024), Copenhagen Photo Festival (2021), Noorderlicht International Photo Festival (2021), interfilm Berlin (2018), Kunstsammlungen Chemnitz (2020).
Scholarships and awards from institutions such as DAAD, Stiftung Kunstfonds, nGbK Berlin, the Academy of Fine Arts Leipzig, the Berlin Cultural Senate, the Cultural Foundation of the Free State of Saxony, Dior, Lotto Brandenburg, Culture Moves Europe.
Founding and ‘22-’24 board member of Resonanzraum Erzgebirge e.V., 2022, co-founding and since co-direction of artistic research program “ost in space”.
Education 2013-20 at the art academies in The Hague (NL), Weimar and Leipzig (DE). Diplom in 2020 in Media Art/expanded cinema, since 2022 Meisterschülerin (honors postgrad degree) in Photography at the Academy of Fine Arts Leipzig.
Beatrice has also exhibited under the name BP Schuett. She was born in 1986 in Sofia, People’s Republic Bulgaria, to an Armenian woman and a Bulgarian man, and immigrated to Berlin in the 1990s with her mother.
Künstlerisches Statement
Ausgehend von meiner Bindung an den eurasischen Kontinent, West Asien - der so genannte “Orient” - befasse ich mich inhaltlich mit kulturellen Kontinuitäten und ihren Brüchen, und nehme dabei Anleihen bei bürokratischen, archäologischen, kriminologischen und rekonstruktiven Methoden. Indigene und transformierte Traditionen, Rituale, Naturen, Technologie, Architekturen, Popkultur, Volkskunst und Massenkultur zerlegen und formieren sich in meiner Vorstellung zu verdichteten Spielzeugwelten. Ich arbeite medienreflexiv mit Stand- und Bewegtbild, Skulptur, Audio und Überlagerungen von digitalen und analogen Methodiken und Materialitäten, sowie Text. Über meine Archiv- und Literaturrecherche hinaus besuche ich Kultur- und Naturräume persönlich und betrachte diese körperliche Erfahrungsrecherche als eine notwendige Facette meiner Praxis.
In meiner interdisziplinären Arbeitsweise spiegelt sich, wie menschliche Kultur eine sich andauernd weiterentwickelnde Mischung memetischer Verhaltensweisen ist, die aus Fakten, Fiktionen, Spiel, Missverständnissen und strategischen Manövern hervorgegangen ist. Ich beschäftige ich mich oft mit dem Blick auf den Osten, beeinflusst durch meinen eigenen biografischen Hintergrund, und plädiere dafür, politische und soziale historische Prozesse durch künstlerische Forschung zu untersuchen und nachzuerzählen.
Meine Praxis ist intersektional; sie ist geprägt einerseits von eigenen komplexen Erfahrungen der Rassifizierung und Marginalisierung, die meine Kindheit durchdrungen haben, sowie auch von den Erfahrungen mit systemischer Gewalt in verschiedenen politischen Systemen, die durch meine Familiengeschichte über Generationen hinweg weitergegeben wurden und die, da sie unaufgelöst sind, politisch brisant bleiben.
Biografie
Ausstellungen und Screenings bei Institutionen wie nGbK Berlin (2019), MdbK Leipzig (2019), LUMA Arles (2023), Kasseler Dokfest (2018), KO-OP Gallery (2022), Goethe Institut Montréal (2021), Galerie Bernau (2021), Saalbau Neukölln (2022), Škuc Gallery (2024), Copenhagen Photo Festival (2021), Noorderlicht International Photo Festival (2021), interfilm Berlin (2028), Kunstsammlungen Chemnitz (2020).
Stipendien, Anerkennungen und Preise durch Institutionen wie DAAD, Stiftung Kunstfonds, nGbK Berlin, Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig, Berliner Recherchestipendium, Kulturstiftung des Freistaates Sachsen, Dior, Lotto Brandenburg, Culture Moves Europe.
Arbeitserfahrung im journalistischen Bereich und im Umfeld von Nichtregierungsorganisationen. Gründungsmitglied und von ‘22-’24 Vorstand des Vereins Resonanzraum Erzgebirge e.V. und seit 2022 Co-Gründung Co-Leitung des künstlerischen Forschungsprogramms “ost in space”.
Ausbildung 2013-20 an den Kunsthochschulen in Den Haag (NL), Weimar und Leipzig (DE). Abschluss 2020 in Medienkunst/expanded cinema, 2022-25 Meisterschülerin in Fotografie an der Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig.
Beatrice hat auch unter dem Namen BP Schuett ausgestellt. Sie wurde 1986 in Sofia, Volksrepublik Bulgarien, als Tochter einer Armenierin und eines Bulgaren geboren und wanderte in den 90er Jahren mit ihrer Mutter nach Berlin aus.
.Photo, Lars Preisser, 2023
.Website, Stefan Schramm, using stacey
.Beatrice Schuett Moumdjian, 2012-2024